Intresseanmälan - röstmottagare

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Jobba som röstmottagare i förtidsröstningen 22 maj till 9 juni och/eller i vallokal på valdagen den 9 juni 2024

Förtidsröstningen pågår under dagtid i kommundelarna olika dagar och tider, där arbetar tre till fyra röstmottagare tillsammans.
På valdagen är vallokalen öppen för röstning klockan 8.00-21.00. I vallokalen arbetar sex till åtta röstmottagare, varav en ordförande och en vice ordförande som är arbetsledare. Röstmottagarna ställer i ordning vallokalen innan den öppnar. När vallokalen stängt för röstning ska rösterna hanteras för att lämnas till valnämnden. På valdagen kan arbetet pågå till sent på kvällen.

Det finns 12 valdistrikt inom kommunen och varje distrikt har en vallokal. Lokaler för förtidsröstning kommer finnas i de olika kommundelarna.

Vem söker vi?

Röstmottagare, valdagen och/eller förtidsröstningen

Som röstmottagare ska du ha fyllt 18 år. Du ska vara opartisk, serviceinriktad, noggrann och stresstålig. Referenser ska lämnas när du söker uppdrag inom valet. Det finns olika typer av uppdrag: röstmottagare, vice ordförande och ordförande. Du får gärna ha erfarenhet från tidigare arbete som röstmottagare, men det är inte ett krav. Ordförande och vice ordförande bör ha arbetat som röstmottagare vid tidigare val.  För att få uppdrag som röstmottagare får man inte vara förtroendevald i Avesta kommun, Region Dalarna eller Sveriges Riksdag och man får inte heller stå på valbar plats till det aktuella valet eller ha en tydlig anknytning till ett politiskt parti. Röstmottagare får under sin tjänstgöring inte agera för att påverka väljaren och får inte heller på något sätt uttrycka politiska åsikter.

För att få arbeta som röstmottagare genomgår du en utbildning som är obligatorisk.

Valnämnden strävar efter att bemanningen i vallokalen speglar samhället i övrigt när det gäller sammansättningen av röstmottagare. Uppdraget kräver god kunskap i svenska. Övriga språkkunskaper är meriterande. 

Den som arbetar som röstmottagare ska medverka till att valet genomförs korrekt, tryggt och säkert.

Röstmottagarnas uppgift är att:

  • hjälpa väljarna till rätta
  • kontrollera väljarens identitet
  • ta emot röster
  • hålla ordning i vallokalen
  • räkna röstkuvert efter att vallokalen stängt
  • se till att röstmottagningen och efterarbetet genomförs korrekt

Väljare som inte själv kan göra i ordning sin röst, stoppa ner valsedeln i valkuvertet eller sätta kryss för en kandidat, kan be någon i lokalen om hjälp. Väljaren bestämmer själv vem som ska hjälpa. Väljaren kan också be någon av röstmottagarna om hjälp. Röstmottagarna får enligt lag inte berätta för någon vad väljaren har röstat på (offentlighets- och sekretesslagen 2009:400).

Ordförande och vice ordförande har det yttersta ansvaret i vallokalen och någon av dem måste alltid finnas på plats i vallokalen under valdagen. 

Ordförandes och vice ordförandes uppgift är att:

  • ansvara för att det är ordning i vallokalen
  • se till att väljaren kan rösta på ett tryggt och säkert sätt i vallokalen
  • ansvara för räkning av mottagna röster
  • lämna in mottagna röster till valkansliet efter att de räknats och inrapporterats till Valmyndigheten.

Innan valdagen ingår att hämta röstlängder hos valkansliet samt iordningställa vallokalen. Ordföranden ska organisera röstmottagarna enligt tjänstgöringsschema och föra en tjänstgöringsrapport för det tilldelade valdistriktet. Det är också ordförandes uppgift att tillsammans med övriga röstmottagare i valdistriktet gå igenom valmaterialet och de förtidsröster som levereras till vallokalen, och meddela eventuella avvikelser till valkansliet. 

Vi betalar ut ersättning för utbildning och samtliga uppdrag. Valnämnden har beslutat om följande ersättningsnivåer:

  • Utbildning: 194 kronor per timme
  • Röstmottagare: 199 kronor per timme
  • Vice ordförande: 229 kronor per timme
  • Ordförande: 246 kronor per timme

 

Frågor om e-tjänsten

Valkansliet
kommunkansliet@avesta.se
0226-645006

Personuppgiftsansvarig

Valnämnden
kommunkansliet@avesta.se

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa