Klagomål inom miljö- och hälsoskydd samt livsmedel

LÄS MER

Klagomål inom miljö- och hälsoskydd samt livsmedel

Västmanland-Dalarna miljö- och byggförvaltning är tillsynsmyndighet för miljöbalken, livsmedelslagstiftningen, smittskyddslagen och rökfria områden inom tobakslagen. 

Du kan anmäla störningar som faller inom dessa områden i den här e-tjänsten. Det kan handla om till exempel nedskräpning, skadedjur, livsmedel, störande buller eller inomhusfrågor som fukt, mögel, dålig ventilation i lägenheter eller liknande som kan vara en olägenhet för människors hälsa eller miljön. Du kan till anmäla brister i livsmedelshantering eller om du misstänker dålig livsmedelshantering.

Innan du kontaktar miljöenheten

  • Kontakta först den som orsakar störningen. Får du ingen hjälp trots att du tagit kontakt med den ansvarige kan du anmäla dina klagomål till Miljöenheten.
  • Miljöenheten  handlägger klagomål för att undanröja olägenheter och störningar för människors hälsa eller i miljön. Störningen ska utgöra en olägenhet som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig.

Så här hanterar vi din anmälan

Första steget i hanteringen av ditt klagomål är att Miljöenheten skickar klagomålet till fastighetsägaren/verksamhetsutövaren tillsammans med en begäran om att den ska ge sin syn på saken. Det är viktigt att du ger en så utförlig beskrivning som möjlig av den olägenhet eller störning du upplever. Klagomålet du lämnar in blir en allmän handling och kan begäras ut enligt offentlighetsprincipen.

Anonyma klagomål

Anonyma anmälningar är tillåtna men ofta svårare att handlägga effektivt. Om du väljer att vara anonym kan Miljöenheten inte göra någon återkoppling till dig i ärendet och eventuella beslut i ärendet kan inte skickas till dig. För blanketter som skickas in via e-post kommer e-postadressen att bli offentlig. Man kan inte fylla i sina personuppgifter i denna blankett för att få återkoppling och samtidigt begära att vara anonym, blanketten är en offentlig handling.

Känsliga uppgifter

Undvik att ange dina hälsouppgifter som inte är nödvändiga för handläggning.

Klagomål inom följande problem handläggs inte av Miljöenheten:

  • Lösspringande katter (bedöms inte vara olägenhet enligt miljöbalkens definition).
  • Klagomål på vilda djur som till exempel kråkor och duvor, kontakta då din fastighetsägare.
  • Arbetsmiljöfrågor – kontakta Arbetsmiljöverket.
  • Övriga problem med inomhusmiljön i villor (enbostadshus) – kontakta konsulter.
  • Sliten boendemiljö (i lägenheter eller på uteplatser) kontakta fastighetsägaren.
  • Ekonomisk kompensation för störningen. Kontakta värd eller hyresnämnd.
  • Tama djur som far illa eller inte sköts om ordentligt – kontakta Länsstyrelsens djurskyddsavdelning.

Frågor om e-tjänsten

Servicecenter
servicecenter@avesta.se
0226645000

Personuppgiftsansvarig

Västmanland-Dalarna Miljö- & byggnadsnämnd
miljo-bygg@avesta.se