Information om trygghetslarm utan behovsprövning I Avesta kommun erbjuds samtliga kommuninvånare som har fyllt 69 år och som är bosatta i Avesta kommun i ordinärt boende eller biståndsbedömt trygghetsboende/biståndsbedömt gemensamt boende med hemtjänst insatsen Trygghetslarm utan behovsprövning. Syftet med insatsen trygghetslarm är att öka tryggheten för den enskilde genom att denne kan påkalla hjälp från hemtjänstpersonal vid behov. Du får ett trygghetslarm installerat som du kan använda vid behov av hjälp. Du kommer debiteras avgift i form av månadskostnad för larmet. Du debiteras inte per gång du använder larmet. Insatsen beviljas av administrativa handläggare, och du kommer få ett skriftligt beslut hemskickat. Din insats kommer följas upp 1 gång per år av biståndshandläggare för att säkerställa att trygghetslarmet fungerar bra för dig och om insatsen är av god kvalité. Möjligheten att ansöka om trygghetslarm enligt 4 kap 2 a § SoL påverkar inte dina möjligheter att ansöka om andra insatser jml. 4 kap 1 § SoL. Du kan då kontakta en biståndshandläggare via telefonnummer 0226 – 64 50 00.